VUUR element “Zomer”
29 juni 2017
Element Metaal – Herfst
25 september 2017
Show all

METAAL element “Herfst”

Graag wil ik jullie meenemen in de wereld van de Vijf Elementen, bezien vanuit de Traditionele Chinese Geneeskunde. Vanuit de Vijf Elementen Leer kun je bestaande symptomen/klachten koppelen aan één van de vijf elementen Aarde, Metaal, Water, Hout en Vuur. Vanuit dit perspectief kun je ook kijken of een van de vijf elementen verzwakt is of in z’n kracht staat. Aan elk van de Vijf Elementen kun je zo ook organen koppelen. Zo weet je al snel welk orgaan in (dis)balans is.

Voor nu wil ik het METAAL element eruit lichten………Long / Dikke Darm

Mogelijke punten om te controleren of het element Metaal verzwakt is:

  1. Heb je wel eens last van huidproblemen zoals een droge huid en/of haren?
  2. Ben je snel kortademig of adem je oppervlakkig?
  3. Herken je de karakter eigenschappen van: Onverschilligheid en geremdheid, Autocratisch, streng en muggenzifterig, Formeel, vlugger afstandelijk en onnatuurlijk ?
  4. Ben je gevoelig voor klimaten?
  5. Ben je sneller intolerant of ontgoocheld, moeite met loslaten of veranderingen?
  6. Heb je het idee dat je je vaker dan anderen neerslachtig of verdrietig voelt?
  7. Wordt je regelmatig wakker tussen 03.00 en 05.00 uur ´s nachts? 

Kenmerken:

  1. Houdt van afbakening, structuur en discipline
  2. Respecteert deugd, discretie en autoriteit
  3. Probeert te leven volgens rede en principe
  4. Hanteert hoge normen voor zichzelf en anderen
  5. Vereert schoonheid, ceremonie en verfijning

De kracht van de Long:

  • Loslaten, verwerken
  • Aanpassen (in nieuwe situaties)
  • Grenzen stellen
  • Bron van onze weerstand
  • Contact maken, aanraken
  • Uitwisselen van energie met onze omgeving
  • Krachtige en heldere stem
  • Gedisciplineerd
  • Zaken goed kunnen overzien, orde scheppen in de chaos, goed hoofd- van

Het METAAL element – de Long en dikke darm

Gezondheidstips om het metaal element te versterken:

  • Je Longenergie profiteert van het extra toevoegen van de pikante of scherpe smaak. Alles waar je een beetje van gaat transpireren. Maak wat vaker gebruik van ui, knoflook, gember, peper, kaneel. Drink daarnaast ongeveer 6 glazen (liefst lauw) water of kruidenthee per dag.
  • Probeer zo veel mogelijk aandacht te geven aan je ademhaling. Alle processen in ons lichaam hebben zuurstof nodig. We kunnen wel twee-derde van al onze afvalstoffen kwijt via de ademhaling. Een diepe ademhaling, waarbij het middenrif helemaal vlak wordt getrokken, masseert bovendien de spijsverteringsorganen.

Ademoefening voor meer weerstand en energie:

Je ademt   4        tellen in

dan             4        tellen uit

dan             8        tellen pauze

  • Probeer iedere dag minimaal 20 minuten buiten te wandelen, liefst in een tempo waardoor je extra diep gaat ademhalen. Focus op het uitademen.
  • Dé boost voor je Longenergie: zing!
  • Leef in het “NU”
  • VERLEDEN kan je niet veranderen
  • TOEKOMST is onbekend.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *