METAAL element “Herfst”
24 september 2017
Show all

Element Metaal – Herfst

De schitterende, intense kleuren van de bladeren, de zachte ochtendmist  en de terugkeer naar het knusse huiselijke leven, maken van de Herfst een heerlijk seizoen. In de Herfst (Metaal) verandert het zonnige Yang van de zomer (Vuur) langzaam naar het donkere, stille Yin van de winter (Water).
Door regen, windvlagen en wisselende temperatuur liggen verkoudheid, griep en andere ongemakken op de loer. De Herfst is een belangrijk moment om extra aandacht te geven aan onze gezondheid en het versterken van ons immuunsysteem.

De Herfst is een tijd van reflectie, het rijpen van het fruit en het oogsten. In het Boek van de Gele Keizer) staat: “in de drie maanden van de Herfst bereiken alle dingen in de natuur hun volle volwassenheid”.

Herfst (Metaal) staat in verbinding met de meridianen van de Longen en de Dikke Darm. Daarom raadden de oude Chinese wijzen ons aan om de Long energie (Long Qi) schoon, vol, vrij en stil te houden. Dit kan door bv. ademhalingsoefeningen te doen (Qi Gong) of te mediteren.

Wanneer we de Longen niet genoeg voeden verzwakt de Metaal energie en kunnen we last krijgen van verkoudheid, verstopte neuzen en bijholtes, ademhalingsproblemen en allergieën.
Tijdens de Herfst zijn we vatbaarder voor wind en koude. Dit uit zich in droogte: hoesten, droge keel, droge huid, droge lippen en moeilijke ontlasting (constipatie en andere darm problemen hebben te maken met de Dikke Darm).

Een prima manier om het lichaam te versterken bij het wisselen van de seizoenen is het eten van verse seizoengroente. Het wokken of roerbakken is een goede manier om extra warmte toe te voegen aan de maaltijd. Met de volgende voeding kun je de Herfst het best doorkomen: spinazie, paprika, spruitjes, alle soorten wortel, zoete aardappelen, bieten, radijsjes, pompoen, zilvervlies rijst, , alle soorten kool, appels, vijgen en peren. Deze versterken de Long en Dikke Darm Qi en beschermen het lichaam tegen droogte.
Vermijd gefrituurde en diepvries producten. Gebruik, wanneer je er tegen kunt, iets scherpere kruiden zoals kaneel, knoflook, gember, rozemarijn en tijm, deze helpen je in balans te houden bij de wisselende buitentemperaturen. Wanneer je vlees eet, kies dan eerder voor lamsvlees of kip, deze zijn verwarmend en voedend.

Hieronder enkele tips uit de rijke Chinese traditie om gezond te blijven in dit seizoen van koude, wind en vallende bladeren:

  • Bescherm je nek: draag een sjaal! De nek is de meest kwetsbare plek, hier komen wind en koude het lichaam binnen
  • Versterk het immuun systeem door de achterkant van de nek en de oksels te masseren
  • Zorg dat je minimaal 7 tot 8 uur slaap krijgt
  • Sta vroeg op: de Long en Dikke Darm meridianen zijn actief van 5 uur tot 7 uur ’s morgens
  • Meditatie: start met 5 minuten per dag en verleng naar behoefte
  • Neem extra rust bij de eerste tekenen van een griep (moe, hoofdpijn, stijve nek, verstopte neus en holtes, een wattig hoofd, algemeen onbehagen enz.)
  • Adem in de buik
  • Zorg voor voldoende vocht: water, thee en soep (van zelf getrokken bouillon!!)

Bescherm de Long Qi door het punt LU-7 (LieQue) op beide polsen meerdere keren per dag gedurende 30 seconden te wrijven. Het verlicht een stijve nek, migraine, hoest, een zere keel en het verheldert de geest.

1 Comment

  1. Marjolein Huizink schreef:

    Wat een mooi bericht om de herfst mee te starten!
    Vorige week inderdaad een stijve nek en afgelopen maandag een hersftslaapdag gehouden.
    Dankje voor het delen.

    Lv grtjs Marjolein

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *